2016. július 29., péntek

Mostmár férjhez mehetek!



 Kezdtem kellemetlenül érezni magam a bőrömben, hogy 19 éves létemre, ilyen Anyuka mellett, mint az én Ezerdologhozértő Anyukám, nem estem még át a kenyérkészítés tűzkeresztségén. Ráadásul már a Húgom is régen túl van a dolgon. Ma rám került végre a sor.

Jó pár éve Erdélyből, Berta nénitől hozta magával Anyukám ezt a tudományt. Ő 10 kiló lisztből készítette a kenyereket, nagy teknőben dagasztotta, kemencében sütötte. Ma is tisztán emlékszem Berta néni mozdulataira, a nyári konyha levegőjére, a fényekre, a hangulra. :)


***                                                                               

Búzaválogatás. Az én feladatom nem azzal kezdődött, hogy kibontom a "Nagyi Titka kenyérlisztes" zacskót és a tartalmát a tekenőbe öntöm, nem. A búzaszemeket meg kellett tisztítanom a fekete vagy éppen zöld oda nem illő kis magocskáktól. Sajnos nem sikerült még rájönnünk mik is lehetnek a kis oda nem illő furcsa fekete golyóbisok, és jobb félni mint megijedni alapon, inkább kiszedjük őket őrlés előtt.



Majd a már emlegetett őrlés következett, amitől mindig zeng a ház.:) A készre őrölt búzát egy csinos kis teknőbe öntöttem, aminek közepébe lyukat formáltam, Ez lett a fészke a Kovásznak.
                                            *A Kovász az előző kenyér életcsírája.*
A Kovászt langyos vízben, egy kis cukorral keltettem életre, ami már mehetett is a kis lyukacskába. Betakargattam egy kis liszttel, hogy legyen mit ennie. :)



 Ha van rá lehetőség akkor hagyjuk egy éjszakát pihenni.
Másnap belemorzsoltam egy kis élesztőt. Erre azért van szükség, mert általában nincs elég Kovász egy 1 kilós Kenyér elkészítéséhez, ezért besegítünk egy kis élesztővel. Miután felfutott, megsóztam. Kilónként 1 marék só szükségeltetik a Kenyérhez majd langyos vizet adtam hozzá, annyit amennyit a tészta felvesz. Egy jól gyúrható, laza szerkezetű tésztát kell kapjunk.
A kenyérkészítés legizzasztóbb része következik, a dagasztás. Ha bírjuk szusszal, akkor jó, hogyha a folyamat 20 percig is eltart. Mint a kiscica, úgy dagasszuk.

 

Már szinte gyöngyözött a homlokom, mikor Anya mondta, hogy lassan jó lesz a tészta.


Ezek után 1 órát langyos helyen hagytam Kelni, pihenni. 1 óra elteltével átgyúrtam a kétszer akkorára kelt tésztát, közben beáztattam a Pataki tálat, amiben majd sülni fog.


 20 perccel később, már átgyúrás nélkül helyeztem bele a tálba a kenyeret és előmelegített sütőben 1 órát sütöttem.

Egy fontos teendőm volt még, kikaparni a teknőből a maradék kenyértésztát, és kis befőttes üvegbe a hűtőbe tenni, ugyanis ez lesz a következő Kenyerünk Kovásza. :)



Készen lett! :))


 Másnap Kiskereszt, majd a szeletelés után már ehettem is finom vajjal, salátával! :)


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése